9 sebab hati tidak bahagia..


a) Pemarah
Paling
mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam dirimanusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunyatidak terang.

b) Pendendam
Tersembunyi
ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang sepertiini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hattasecara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelakorang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kenasakit jantung.

c) Hasad dengki
Amalanya
hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifatketuhanan.

d) Bakhil
Sentiasa
merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan,pangkat dan lain-lain dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalihmengatakan ia tiada duit. Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapipemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupunfasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain keranakadangkala rezeki itu Allah beri melalui makhluk.

e) Tamak
Orang
yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puasdengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut, walauberapa banyak yang diminum tetap tidak habis juga (lagipun orangtamak selalu rugi). Ingat! Yang dikatakan harta atau rezeki kita bila iadipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan,itu belum boleh dikatakan rezeki kita (mungkin ada hak orang lain disitu). Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapatdimanfaatkan.

f) Tidak sabar
Andainya
perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar.

g) Ego
Ibu
segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidaktenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudutzahir mahupun batin. Pasal semua orang ada egonya sendiri, cumatinggi atau rendah tahap keegoan tersebut.

h) Riak
Terseksa
sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji.Sentiasa berlakon-lakon di depan orang. Jika ia dipuji, ia akanmenambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkanamalnya. Allah marah kalau kita riak, takabbur dengan apar yang kitaada.

i) Cinta Dunia
Tidak
dapat menderita, dapat pun menderita kerana bila sudah dapatsusah pula menjaganya. Berhartalah, tidak mengapa tetapi kawal hatijangan diletakkan pada harta itu (bila mati cuma bawa amalan dandoa anak yang soleh atau solehah). Cinta dunia merupakan 'nerakadunia' kerana dunia itu 'panas' akibat ia merupakan barang buruandan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu ditangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawamati.

errmm..pkir2lah..xsume manusia dlam dnia nie hdup hepi saje..harta bnyak tp hati xtnang..

(",)(",)(",)



Comments

Popular Posts